Benvinguda

Si algú, per casualitat, ha entrat en aquest blog i, a més, té la bona voluntat de llegir aquestes ratlles, BENVINGUT sigui. Com l’obra de Miguel Delibes d’on prenc el títol, aquest blog vol ser, amb tota la humilitat, un dietari de les meves aventures, ventures i, sobretot, desventures de pescador a mosca i, per dir-ho d’alguna manera, està pensat més per a ús personal, o d’uns pocs amics, que no pas per ésser compartit. Dir-vos, d’entrada, que sóc un mal pescador. La meva màxima preocupació es no clavar-me l’ham fent voleiar la cua de rata i perdre un nombre acceptable de mosques enganxades en branques i pedres sota l’aigua. Per tant. no espereu trobar narracions sobre grans captures o viatges meravellosos a qualsevol indret en el que, segurament, tots hem somniat llançar la cua de rata i que es produeixi aquella picada clamorosa, espectacular, digne d’aparèixer als millors canals de TV especialitzats. Ací hi trobareu, sobretot, sensacions, emocions, molts fracassos i desencerts i, de tant en tant, una gran satisfacció amb aquella truita que. pescada o no, ens ha fet passar uns moments inoblidables

28 d’abr. 2011

Funneldun




Ham: TMC 100BL #16
Fil: UNI-Thread color negre
Cua: Fibres de gall de Lleó
Cos: Turkey Biot Quills Sulphur Orange
Tòrax: Dubing sintètic color taronja
Ales: Fibres pel de cèrvol color natural





Ham: TMC 2487BL #16
Fil: UNI-Thread color negre
Cua: Fibres de gall de Lleó
Cos: Seda AMC nº 887
Brinca: Fil UNI-Thread color negre
Tòrax: Dubing sintètic color taronja
Ales: Fibres pel de cèrvol color natural


En un interessant article titulat "Diseño de Efímeras. Siglo y pico de búsqueda", publicat al nº 8 de la revista Dánica, Aitor Coterón fa un repàs a l'evolució dels diferents patrons de muntatge de les efímeres. Des del muntatge clàssic, segons els patrons de Frederic M. Halford a finals del s. XIX, seguint amb els muntatges en "parachute", els thorax, els comparadun, fins arribar als muntatges invertits, entre els exponents dels quals hi hauria la Funneldun, creada per Neil Patterson a voltants dels anys 80 del segle passat. Coterón confronta el punt de vista dels patrons clàssics, que ell anomena "halfordians", basats en l'òptica de l'ull humà enfront dels patrons més moderns que busquen el punt de vista de la truita "el punto de partida del realismo de aquellos pioneros de la seca era el insecto visto en la palma de su mano, olvidando.... que la realidad importante, aquella que debemos interpretar, es la que la trucha percibe por sus ojos y elabora en su cerebro". Per a Coterón són els que ell anomena trets primaris, les deformacions que els reflexos del cos de l'insecte produeix sobre la pel·lícula de l'aigua, els que formen un patró lumínic que caracteritza el disseny de cada insecte i que activarà l'interès de la truita inclús abans que aquesta percebi cap de les característiques del cos de l'insecte, als que anomena trets secundaris, forma, mida, color. "Así, el patrón luminoso de un tricóptero con el abdomen en total contacto con el agua, agotado tras la puesta, es totalmente distinto del de un subimago grácilmente apoyado exclusivamente sobre sus patas".


El muntatge en Funneldun persegueix precisament ressaltar aquests trets primaris. El fet de muntar l'ham invertit és per aconseguir mantenir el cos de la imitació per sobre de la pel·licula de l'aigua, apart, és clar, d'amagar la seva visió al peix. Així mateix aquest muntatge ressalta la importància del tòrax que queda totalment visible. Muntatge de realització senzilla, com assenyala Alejandro Viñuales en el seu article "Funneldun: la mosca embudo" a la secció de muntatge del forum digital Conmosca, "Las moscas embudo son el resultado de un magnífico trabajo de investigación y diseño, sin embargo no han obtenido el éxito que parecen merecer, tal vez porque no son moscas "bonitas"".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada